Skip to content

Proste, prostsze, najprostsze – kilka słów o automatyzacji w procesie obsługi pacjentów

Nowoczesne technologie otwierają przed placówkami medycznymi ogromne możliwości, pozwalając zwiększać rentowność. Jednym z proponowanych przez nie rozwiązań jest automatyzacja obsługi pacjentów, która – odpowiednio zaplanowana – umożliwia nawet kilkukrotne zwiększenie przychodów. Już teraz zobacz, jak automatyzacja procesów może przysłużyć się celom biznesowym firmy i jednocześnie pomnożyć dochody zarządzanej przez Ciebie placówki!

Automatyzacja obsługi pacjentów – czy warto?

Automatyzacja obsługi pacjentów jest przydatna z co najmniej kilku względów. To nie tylko optymalizacja procesów i wydajniejsza praca recepcji/call center, ale także bardziej wymierne korzyści.

Zwiększenie liczby odbieranych połączeń

Dzięki automatyzacji obsługi można znacząco poprawić wskaźnik odbieralności połączeń. Według badania CheckMed zaledwie 46% placówek medycznych korzysta z systemu zapowiedzi głosowych IVR. Jeśli zarządzany przez Ciebie punkt znajduje się w pozostałych 54%, powinieneś wiedzieć, że prawdopodobnie sporo tracisz. Taki sposób obsługi ruchu wiąże się bowiem z mocnym ograniczeniem liczby odbieranych połączeń. W przypadku braku systemu IVR wszystkie kontakty są obsługiwane przez jeden numer, który dodatkowo jest niedostępny dla pacjentów, gdy linia jest zajęta. Teraz zastanów się, ile nieodebranych połączeń może przypadać na każdy odebrany telefon. Dwa? Trzy? Pięć? Mnożąc tę liczbę przez swój obecny dochód, szybko przekonasz się, ile dodatkowo mógłbyś zyskać dzięki automatyzacji obsługi pacjentów.

Większa satysfakcja pacjenta

Pacjenci, którzy będą zadowoleni z poziomu obsługi i świadczonych usług, będą nie tylko chętniej wracać, ale także rekomendować placówkę swoim krewnym i znajomym. Jak wykorzystać automatyzację procesów obsługi, aby zwiększyć ich satysfakcję?

  • dostępność telefoniczna – pacjenci chcą mieć możliwość łatwego skontaktowania się z placówką. Korzystając z automatyzacji obsługi, nie tylko zwiększysz odsetek odebranych telefonów, ale także zyskasz dostęp do listy numerów, którym nie udało się połączyć. Załóżmy, że w Twojej placówce medycznej takich nieodebranych połączeń jest 200 dziennie. Jeśli nawet za co drugim miałaby stać osoba, która chce umówić się na wizytę wartą 100 złotych, to Twoje straty mogą wynosić nawet 10 000 złotych. I to na samych niezrealizowanych połączeniach w ciągu jednego dnia!
  • spersonalizowane doświadczenia – wdrażając rozwiązania z zakresu automatyzacji procesów, można dostarczać pacjentom jeszcze bardziej spersonalizowane doświadczenia i usługi. Wyobraź sobie sytuację, że jesteś pacjentem i dzwonisz do placówki medycznej, żeby umówić się na wizytę kontrolną po zabiegu X. O ile milej byłoby Ci usłyszeć w słuchawce „Dzień dobry, panie Marku. Widzę, że już jest Pan po zabiegu X, pewnie potrzebuje Pan wizyty kontrolnej” niż suche „Placówka Y, słucham” albo nawet samo „słucham”.

Automatyzację obsługi pacjentów można wykorzystać również na inne sposoby niż samo przypisanie nazwiska do numeru telefonu. Jeśli korzystasz z systemu Unimed, do swojej dyspozycji masz na przykład „pole własne pacjenta”, które pozwala na przypisanie dowolnych wartości do pacjenta. Nasi klienci korzystają z niego między innymi, by określić płatnika ubezpieczenia, kwalifikację do zabiegu, czy właśnie przejście przez dane procedury medyczne.

Mniejsza liczba nieodwołanych wizyt, które nie doszły do skutku –  no-show

Pacjenci nie przychodzą na umówione wizyty? To problem, który w mniejszym lub większym stopniu dotyczy wszystkich placówek medycznych. Można mu jednak łatwo zaradzić, wykorzystując, na przykład, automatyczne wysyłanie przypomnień SMS przed umówioną wizytą. Niekiedy w takich wiadomościach umieszcza się także link umożliwiający opłacenie wizyty, co dodatkowo usprawnia cały proces obsługi pacjenta.

proces automatyzacji w obsłudze pacjenta

Rozważasz wdrożenie nowych rozwiązań w kierowanej przez siebie placówce medycznej? Zobacz, co do zaoferowania ma system IT dla branży medycznej Unimed! To intuicyjne w obsłudze oprogramowanie pozwalające na automatyzację wielu procesów związanych z obsługą pacjentów. Już teraz przekonaj się, jak wiele możesz dzięki niemu zyskać!