Monetyzacja – po co o niej mówić w kontekście placówek medycznych
Monetyzacja to termin, którego używa się coraz chętniej i częściej, nie tylko w kontekście polityki monetarnej. Jak można go zdefiniować w odniesieniu do działalności placówek medycznych? Czy posługiwanie się nim w przypadku opieki zdrowotnej w ogóle jest zasadne? Już teraz poznaj nasz punkt widzenia!
Co to jest monetyzacja?
Monetyzację można zdefiniować jako przekształcenie wartości niematerialnych na realny przychód. W kontekście funkcjonowania placówek medycznych dotyczy to przede wszystkim świadczonych usług, które, choć same w sobie nie mają mocy środka płatniczego, łatwo się na niego zamieniają. Te znów, w zależności od profilu działalności, mogą obejmować zarówno konsultacje lekarskie, jak i badania lub zabiegi wykorzystujące sprzęt oraz zasoby należące do danego przedsiębiorstwa.
Innym terminem, który również warto znać, jest zdolność do monetyzacji. To parametr, który pozwala określić na skali prawdopodobieństwa potencjał przekształcenia danej próby kontaktu w przychód. Można go wykorzystać między innymi do mierzenia skuteczności podjętych działań marketingowych oraz planowania kolejnych kroków mających na celu zwiększanie dochodów placówek medycznych.
Monetyzacja a placówki medyczne
Chociaż wciąż pokutuje przekonanie, że opieka medyczna to służba – w końcu zwrot służba zdrowia nie wziął się z niczego – zarówno prywatne placówki, jak i placówki z kontraktem NFZ muszą być rentowne, aby funkcjonować. W takim ujęciu, ze względu na to, co to jest monetyzacja, posługiwaniem się tym terminem jest jak najbardziej właściwe. Zwłaszcza że można odnieść go jeszcze do innych aspektów działalności przedsiębiorstw w sektorze opieki medycznej:
Zarządzanie zasobami
Ze względu na to, jakie właściwości mierzy monetyzacja i co to w ogóle jest, pozwala ona na bardziej adekwatne dysponowanie zasobami względem ich potencjału. Jako mechanizm umożliwiający zwiększanie dochodów placówek medycznych wskazuje obszary funkcjonowania placówki, które mogą zostać udoskonalone. Może to obejmować na przykład wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, szkolenie personelu mające na celu poprawę jakości obsługi pacjenta, czy rozszerzenie wachlarza oferowanych usług.
Funkcjonowanie placówki medycznej
Mówiąc o monetyzacji, warto zwrócić uwagę również na to, jak odnoszenie tego terminu do placówek medycznych wpływa na ich funkcjonowanie. Spojrzenie na nie z takiego punktu widzenia pozwala bowiem dostrzec pewne zależności pomiędzy zdolnością do monetyzacji a systemem pracy i jakością obsługi pacjenta. W prawidłowo działających przedsiębiorstwach z sektora opieki zdrowotnej procedury i narzędzia są zoptymalizowane, co pozwala na zwiększenie wydajności oraz stałe podnoszenie standardów. Odpowiednio dobrane strategie monetyzacji są więc niezwykle ważne dla zrównoważonego rozwoju placówek medycznych.
Zwiększanie dochodów placówek medycznych
Chociaż monetyzacja odnosi się bezpośrednio do zwiększania dochodów placówek medycznych, pozwala analizować także drogi do tego prowadzące. Jedną spośród wielu dostępnych jest system wspierający obsługę pacjentów Unimed. To nowoczesne narzędzie, które oferuje szereg usprawnień pozwalających na sprawniejszą i wydajniejszą pracę. Poprzez rozbudowane funkcjonalności umożliwia między innymi:
- segmentację ruchu telefonicznego dla jego sprawniejszej obsługi.
- przypisywanie i gromadzenie informacji odpowiednio do numerów telefonów, co pozwala na personalizowanie rozmów z pacjentami.
- wgląd do wszystkich statystyk.