W dobie cyfryzacji bezpieczeństwo danych pacjentów powinno być dla Ciebie absolutnym priorytetem. Zwłaszcza w przypadku stosowania elektronicznych systemów rejestracji i dokumentacji medycznej, które choć znacznie ułatwiają zarządzanie informacjami, to niosą także ryzyko naruszenia prywatności i utraty danych. Jak skutecznie chronić wrażliwe dane pacjentów? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek! Bezpieczeństwo danych pacjentów w pigułce.
Jakie dane pacjentów podlegają ochronie?
Ze względu na wrażliwość i potencjalne konsekwencje naruszenia prywatności pacjenta, szczególnej ochronie podlegają:
- dane dotyczące świadczeń zdrowotnych: wszelkie informacje związane z udzielonymi pacjentowi usługami medycznymi, które są częścią dokumentacji medycznej.
- dane osobowe: imię, nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu oraz dane kontaktowe pacjenta i osób upoważnionych do kontaktu,
- dane wrażliwe (szczególnej kategorii): informacje o stanie zdrowia fizycznego i psychicznego, historia medyczna, wyniki badań, diagnozy, leczenie, a także dane o pochodzeniu etnicznym, orientacji seksualnej czy genotypie.

Jak zadbać o bezpieczeństwo danych pacjentów?
Aby zadbać o bezpieczeństwo danych pacjentów, placówka medyczna musi podjąć wszystkie niezbędne działania, które pomogą jej zminimalizować ryzyko wycieku informacji. Jakimi zasadami warto się tutaj kierować?
Stosuj nowoczesne procedury, które zwiększą bezpieczeństwo danych pacjentów
Każda placówka powinna opracować i wdrożyć procedury zabezpieczania dokumentacji medycznej i systemów IT. Obejmują one zarówno aspekty organizacyjne, jak i techniczne, takie jak:
- planowanie długoterminowego przechowywania danych.
- regularna aktualizacja oprogramowania,
- kontrola i ocena skuteczności stosowanych zabezpieczeń,
Wymagaj indywidualnej identyfikacji użytkowników systemu
System rejestracji pacjentów musi wymagać od każdego użytkownika posiadania indywidualnego konta z unikalnym loginem i hasłem. Unikanie współdzielonych kont jest niezbędne dla ograniczenia dostępu osób nieuprawnionych oraz śledzenia działań poszczególnych użytkowników.
Taką możliwość zapewnia właśnie system do rejestracji pacjentów Unimed. To intuicyjne oprogramowanie, które dzięki integracji z technologią VoIP znacząco usprawnia obsługę pacjentów i zwiększa wydajność pracy recepcji. Dzięki rozwiązaniom w zakresie bezpieczeństwa zapewnia także pełną poufałość danych pacjentów.
Regularnie zmieniaj i zabezpieczaj hasła
Aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo danych pacjentów, hasła dostępu do systemu powinny być:
- chronione i nieprzekazywane osobom trzecim,
- zmieniane co 3-4 tygodnie,
- silne i różnorodne, co utrudni ich złamanie.
Zabezpiecz fizyczny dostęp do danych
W miejscach, gdzie pracownicy korzystają z systemu rejestracji, warto zainstalować osłony na ekrany komputerów, które uniemożliwiają osobom postronnym podglądanie wrażliwych informacji. To prosty, a bardzo skuteczny sposób na ochronę prywatności pacjentów.
Poznaj również 6 kompetencji gwarantujących efektywną obsługę pacjentów w klinice medycznej.
Pamiętaj, że dbanie o bezpieczeństwo danych pacjentów nie jest jednorazowym zadaniem, a ciągłym procesem, który wymaga doskonalenia. Tylko odpowiednie połączenie nowoczesnych technologii, rygorystycznych procedur oraz świadomości personelu zapewni pacjentom komfort i pozwoli na budowanie ich zaufania do placówki medycznej.