Skip to content

Co zrobić, aby automatyzacja procesów w placówce medycznej nie wpłynęła na kontakt z pacjentem?

Co zrobić, aby automatyzacja procesów w placówce medycznej nie wpłynęła na kontakt z pacjentem?

Dzisiaj, kiedy AI i automatyzacja są obecne chyba w każdym obszarze życia, trudno wyobrazić sobie pracę nowoczesnej kliniki bez systemów do obsługi pacjentów czy zarządzania dokumentacją medyczną. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że chociaż współczesne technologie sporo ułatwiają, nigdy do końca nie zastąpią bezpośredniego kontaktu pracowników z pacjentem. Warto więc zadać sobie pytanie, jak sprawić, by automatyzacja procesów w placówce medycznej  nie wpłynęła negatywnie na tę relację. Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!

Czym jest automatyzacja procesów w opiece zdrowotnej?

Automatyzacja procesów w placówce medycznej to wdrażanie nowoczesnych technologii i systemów informatycznych, które mają usprawnić jej funkcjonowanie. Może ona dotyczyć różnych obszarów działania, począwszy od administracji, poprzez zarządzania danymi, aż po rejestrację i obsługę wizyt.

Automatyzacja procesów w medycynie niesie wiele korzyści zarówno klinikom, jak i samym pacjentom. Pozwala nie tylko na zwiększenie efektywności i redukcję kosztów, ale przyczynia się także do podniesienia jakości opieki.

Automatyzacja procesów w placówce medycznej a kontakt z pacjentem

Jako osoba zarządzająca kliniką zapewne wiesz, że sztuką nie jest wprowadzenie zmian, ale zrobienie tego tak, by zyskali na tym także pacjenci. Jeśli więc martwisz się, że automatyzacja procesów w placówce medycznej negatywnie wpłynie na relację personel – pacjent, przygotowaliśmy kilka rad, jak temu zapobiec.

Automatyzuj procesy administracyjne, nie medyczne

Aby automatyzacja nie odbiła się na relacji z pacjentami, skup się przede wszystkim na tych procesach, które pomogą odciążyć personel i usprawnią obsługę kanałów komunikacji. Możesz w tym celu wykorzystać system wspierający obsługę pacjentów Unimed, który pozwala na automatyzację takich zadań jak umawianie wizyt, wysyłanie przypomnień i powiadomień, czy zarządzanie kontaktami. Dzięki temu pracownicy recepcji zyskają więcej czasu na bezpośredni kontakt z pacjentami będącymi w przychodni lub klinice. Już teraz umów się na bezpłatną prezentację i zobacz, jak system do obsługi pacjentów Unimed, może poprawić organizację pracy w zarządzanej przez Ciebie placówce!

Personalizuj kontakt dzięki technologii

Nowoczesne systemy do obsługi recepcji mają tę zaletę, że mogą zbierać i analizować dane. To znów pozwala na rzetelniejszą obsługę pacjentów i umożliwia dostarczanie im spersonalizowanych doświadczeń. Jak takie właściwości oprogramowania można wykorzystać w praktyce?

Historia kontaktu – nowoczesne systemy do obsługi pacjentów często dają wgląd w całą historię kontaktu, co usprawnia obsługę połączenia. Przydatna jest także opcja identyfikacji numeru – dzięki niej pracownik wie, z kim ma do czynienia, jeszcze przed odebraniem telefonu.

System IVR – automatyzacja procesów w placówce medycznej może obejmować przygotowanie interaktywnego menu głosowego pozwalającego dzwoniącym zarządzać połączeniem. W ten sposób pracownik recepcji jeszcze przed podniesieniem słuchawki może znać wybory pacjenta, co pozwoli na jego sprawniejszą obsługę.

Zachowaj możliwość kontaktu z personelem

Automatyzacja procesów w placówce medycznej powinna uzupełniać, a nie zastępować kontakt z personelem recepcyjnym. Dlatego też niezbędna jest możliwość zapewnienia rejestracji bezpośrednio w klinice, zwłaszcza że niektórzy pacjenci mogą oczekiwać wsparcia w wyborze lekarza czy pakietu świadczeń.

Edukuj i personel, i pacjentów

Chociaż nowe technologie można spotkać już praktycznie wszędzie, wiele osób wciąż się ich obawia. W związku z tym musisz zadbać nie tylko o szkolenia dla personelu (co jest oczywiste), ale także o edukację pacjentów. Jeśli poinformujesz ich o korzyściach i możliwościach, jakie daje automatyzacja procesów w placówce medycznej, szybciej zaczną jej ufać i chętniej będą korzystać z nowych rozwiązań. To znów przyniesie korzyść nie tylko pacjentom, ale także samej klinice.

Monitoruj i dostosowuj rozwiązania

W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań nowoczesne systemy pozwalają na łatwe mierzenie wydajności pracy recepcji oraz poziomu obsługi. Regularna analiza satysfakcji pacjentów pozwala na ciągłe usprawnianie procesów, tak aby automatyzacja wspierała ich pozytywne doświadczenia i zachęcała do ponownego skorzystania z usług placówki.

Jakie jeszcze korzyści daje system wspierający pracę recepcji? Zobacz również: 5 kluczowych korzyści, które da Ci program do rejestracji pacjentów.

ludzka twarz kliniki - automatyzacja procesów w placówce medycznej

Automatyzacja procesów w placówce medycznej w praktyce

Pamiętaj, że celem automatyzacji w placówkach medycznych powinno być odciążenie personelu od rutynowych, powtarzalnych zadań, co umożliwi mu skoncentrowanie się na pacjencie. Dzięki inteligentnym systemom i odpowiedniemu wdrożeniu może ona znacznie poprawić jakość opieki i komunikacji.